Ry Designstudio

Kan vi gjøre Oslo sentrum levende igjen?

Klienten: Strøksforeningen Karl Johan, støttet av Oslo Kommune.

Problemstillingen: 2020 har ikke vært et raust år mot næringslivet i mangfoldige Oslo sentrum. Pandemien har holdt folk godt unna bykjernen, noe som har hatt store konsekvenser for både handel, servering, service og kulturdrivende. Heldigvis finnes det engasjerte folk som gjennom prosjektet Oslo i sentrum har gått hardt inn for å gjøre Oslo sentrum levende igjen. Målet med prosjektet er å få folket til å oppsøke sentrum selv under pandemien, og handle i trygge omgivelser.

Løsningen: Ved sterke visjoner, et tett samarbeid med klienten og en ny idé, gjorde vi Oslo sentrum til en ny merkevare “Folkets sentrum” gående over flere plattformer. Vi utviklet en visuell identitet bestående av illustrasjoner, typografi, fargepalett og layouts.

Vi skapte en samlingsside for alle handels-, serverings-, service- og kulturtilbud i hele Oslo sentrum sortert i kategorier, samt nyhetsartikler, kart og åpningstider. Det ble også produsert videoer av Oslo sentrums egne mennesker med selvskrevne papplakater, som nå er blitt prosjektets kanskje kraftigste kjennetegn.

Løsningen bredde seg også utover både Instagram og Facebook, hvor vi lagde bildemaler og videoer som engasjerte.

Folkets anbefalinger

Et spørsmål som vi tidlig brakte frem er: “Hva kan vi ha, som ingen andre har?”. Vi endte opp med å utvikle en destinasjonsvelger. Denne interaktive løsningen fikk navnet “Folkets anbefalinger”, og gjennom en quizfunksjon gir den brukeren en personlig butikk- eller spisestedsanbefaling anbefalt fra sentrums egne eksperter; folket selv.

Juleversjon

Vi har også jobbet sammen med klienten på å tilpasse nettsiden for spesielle annledninger og forskjellige tider på året. Før juletider ønsket klienten fokus på julegavehandel i Oslo sentrum.